Jak Česká spořitelna obnovila bariéru v komunikaci

V dobrém úmyslu se někdy něco nepovede a místo vylepšení služby pro osoby s postižením sluchu, se stane služba pro většinu z nich nepoužitelnou.

Bylo to tak, že jsem chodil do pobočky v Kladně, kde byl k dispozici přepis on-line známý jako eScribe, který byl k dispozici, kdykoliv jsem do pobočky přišel. Neslyším totiž a u nás na pobočce v Novém Strašecí se nedomluvím. Potřebuji sdělení napsat, jelikož jsem přišel o sluch v mých čtyřiceti letech a komunikuji i nadále v mém mateřském (českém) jazyce. V Novém Strašecí on-line přepis na pobočce neposkytovali, a tak jsem s radostí chodil na pobočku v Kladně, kde jej Česká spořitelna poskytovala, když jsem jel do Kladna na logopedii.

Česká spořitelna však původní službu on-line přepisu eScribe zrušila a nahradila jí jinou službou, kdy nelze navštívit pobočku, když jde člověk okolo, vidí známý symbol on-line přepisu eScribe

(a ví okamžitě, oč jde) a požádat pracovníka na přepážce o přepis mluveného slova (pracovník/ce pouze přinese tablet a spustí přepis, který je okamžitě k dispozici), ale musí se předem kdesi zaregistrovat a požádat několik dní o přepis na zvolené pobočce.

Tak jsem se tedy zaregistroval a naplánoval návštěvu stejné pobočky České spořitelny (dva měsíce od spuštění nové služby) v Kladně s tím, že potřebuji přepis a vyskočila mi cedule, že tlumočník bude připraven. Nic tlumočit nechci (tlumočí se z jazyka do jazyka – např. CZ<>EN, CZ<>NJ, CZ<>znakový jazyk) a klikal jsem na přepis, protože komunikuji česky a z češtiny do češtiny se netlumočí.

Vyskočila cedule, že to mám potvrdit SMS

Humorné je, že nemám „volací“ tarif, ale pouze datový a SMS posílat nemohu. Jak to mám tedy potvrdit, netuším. SMS mohu pouze přijímat a navíc ta potvrzovací SMS přišla až po dvaceti hodinách od požadavku a rovněž na jiný, než objednaný čas).

Není to tedy vůbec dobré pro lidi, kteří neslyší a komunikují v českém jazyce (95 % osob s postižením sluchu – např. senioři). Jsem však přesvědčen, že pro neslyšící, jenž komunikují ve znakovém jazyce je tento krok (tlumočení do znakového jazyka) České spořitelny velmi přínosný. Provedení služby samozřejmě posoudit nemohu, to mohou uživatelé znakového jazyka. Avšak to, že se v bance tlumočí (a asi v žádné jiné), mi přijde perfektní, protože znakující mohou komunikovat ve svém mateřském jazyce. Navíc i na webu www.bankabezbarier.cz jsou videa se znakováním.

Otázka však je, jestli to objednávání předem, potvrzování SMS, atd., není obtěžující i pro znakující, což asi ano.

Ideální by samozřejmě bylo, kdyby jakákoli osoba se sluchovým postižením přišla kdykoli do pobočky, tam by oznámila, v jakém jazyce chce komunikovat a taková komunikace by byla hned spuštěna. Pro 95 % osob s postižením sluchu, je zrušení původního řešení on-line přepisu dokonce obnovení bariéry. Asi proto, že nová služba se soustředí primárně na ty neslyšící, kteří komunikují ve znakovém jazyce (ve znakovém jazyce komunikuje přibližně 10 000 lidi z asi 500 000 s postižením sluchu) a z toho vzniká zmatek, protože slyšící si často myslí, že dělají něco pro všechny, kdo neslyší a vůbec netuší, že je řeč pouze o malé části osob s postižením sluchu.

Kdyby to mělo být bezbariérové, měli by tam mít obojí. Objednávání tlumočníka i okamžitý přepis jak byl bez objednávání.

Představte si, že přijde na pobočku České spořitelny babička, která špatně slyší (vlivem věku přichází nejvíce lidí o sluch). Když bude mít okamžitě přepis mluveného, zřídí si třeba účet u České spořitelny. Když ale ani neví, že se musí nejdříve kdesi zaregistrovat a přepis si objednat, půjde k jiné bankovní instituci, kde se domluví. Například k Era Poštovní spořitelně, kde poskytují on-line přepis okamžitě a ve všech svých pobočkách.

Pro osoby s postižením sluchu je prvořadé se domluvit a rozumět a rádi z toho důvodu i počkáme pár minut na spuštění „okamžitého“ přepisu bez registrací a objednávání se.

 

 

 

Autor: Ladislav Kratochvíl | pondělí 7.12.2015 10:03 | karma článku: 22,21 | přečteno: 883x
  • Další články autora

Ladislav Kratochvíl

Jak držet dietu

16.2.2024 v 7:41 | Karma: 9,90

Ladislav Kratochvíl

Horory pro nevidomé

21.3.2023 v 7:48 | Karma: 6,63

Ladislav Kratochvíl

Libor z Kozojed

6.1.2023 v 7:29 | Karma: 10,32

Ladislav Kratochvíl

Svoboda slova a projevu

25.11.2022 v 9:00 | Karma: 9,96
  • Počet článků 187
  • Celková karma 12,58
  • Průměrná čtenost 1301x
V roce 2003 jsem ohluchl. Nemám v hlavě ta "slyšítka", hlavně ony šneky (cochlea), takže nemohu být ani uživatelem kochleárního implantátu.
Považuji se za srandistu a optimistu. Kromě srandiček jsem také autorem a provozovatelem webu osob se sluchovým postižením
http://www.kochlear.cz
jenž si vybrala Národní knihovna ČR k archivaci jako kvalitní zdroj, který by měl být uchován do budoucna a stát se součástí českého kulturního dědictví, což je pro mě obrovská pocta a mám z toho větší radost, než kdyby mi poslali milion korun.



stránky osob se sluchovým postižením