Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak Česká spořitelna obnovila bariéru v komunikaci

7. 12. 2015 10:03:04
V dobrém úmyslu se někdy něco nepovede a místo vylepšení služby pro osoby s postižením sluchu, se stane služba pro většinu z nich nepoužitelnou.

Bylo to tak, že jsem chodil do pobočky v Kladně, kde byl k dispozici přepis on-line známý jako eScribe, který byl k dispozici, kdykoliv jsem do pobočky přišel. Neslyším totiž a u nás na pobočce v Novém Strašecí se nedomluvím. Potřebuji sdělení napsat, jelikož jsem přišel o sluch v mých čtyřiceti letech a komunikuji i nadále v mém mateřském (českém) jazyce. V Novém Strašecí on-line přepis na pobočce neposkytovali, a tak jsem s radostí chodil na pobočku v Kladně, kde jej Česká spořitelna poskytovala, když jsem jel do Kladna na logopedii.

Česká spořitelna však původní službu on-line přepisu eScribe zrušila a nahradila jí jinou službou, kdy nelze navštívit pobočku, když jde člověk okolo, vidí známý symbol on-line přepisu eScribe

(a ví okamžitě, oč jde) a požádat pracovníka na přepážce o přepis mluveného slova (pracovník/ce pouze přinese tablet a spustí přepis, který je okamžitě k dispozici), ale musí se předem kdesi zaregistrovat a požádat několik dní o přepis na zvolené pobočce.

Tak jsem se tedy zaregistroval a naplánoval návštěvu stejné pobočky České spořitelny (dva měsíce od spuštění nové služby) v Kladně s tím, že potřebuji přepis a vyskočila mi cedule, že tlumočník bude připraven. Nic tlumočit nechci (tlumočí se z jazyka do jazyka – např. CZ<>EN, CZ<>NJ, CZ<>znakový jazyk) a klikal jsem na přepis, protože komunikuji česky a z češtiny do češtiny se netlumočí.

Vyskočila cedule, že to mám potvrdit SMS

Humorné je, že nemám „volací“ tarif, ale pouze datový a SMS posílat nemohu. Jak to mám tedy potvrdit, netuším. SMS mohu pouze přijímat a navíc ta potvrzovací SMS přišla až po dvaceti hodinách od požadavku a rovněž na jiný, než objednaný čas).

Není to tedy vůbec dobré pro lidi, kteří neslyší a komunikují v českém jazyce (95 % osob s postižením sluchu – např. senioři). Jsem však přesvědčen, že pro neslyšící, jenž komunikují ve znakovém jazyce je tento krok (tlumočení do znakového jazyka) České spořitelny velmi přínosný. Provedení služby samozřejmě posoudit nemohu, to mohou uživatelé znakového jazyka. Avšak to, že se v bance tlumočí (a asi v žádné jiné), mi přijde perfektní, protože znakující mohou komunikovat ve svém mateřském jazyce. Navíc i na webu www.bankabezbarier.cz jsou videa se znakováním.

Otázka však je, jestli to objednávání předem, potvrzování SMS, atd., není obtěžující i pro znakující, což asi ano.

Ideální by samozřejmě bylo, kdyby jakákoli osoba se sluchovým postižením přišla kdykoli do pobočky, tam by oznámila, v jakém jazyce chce komunikovat a taková komunikace by byla hned spuštěna. Pro 95 % osob s postižením sluchu, je zrušení původního řešení on-line přepisu dokonce obnovení bariéry. Asi proto, že nová služba se soustředí primárně na ty neslyšící, kteří komunikují ve znakovém jazyce (ve znakovém jazyce komunikuje přibližně 10 000 lidi z asi 500 000 s postižením sluchu) a z toho vzniká zmatek, protože slyšící si často myslí, že dělají něco pro všechny, kdo neslyší a vůbec netuší, že je řeč pouze o malé části osob s postižením sluchu.

Kdyby to mělo být bezbariérové, měli by tam mít obojí. Objednávání tlumočníka i okamžitý přepis jak byl bez objednávání.

Představte si, že přijde na pobočku České spořitelny babička, která špatně slyší (vlivem věku přichází nejvíce lidí o sluch). Když bude mít okamžitě přepis mluveného, zřídí si třeba účet u České spořitelny. Když ale ani neví, že se musí nejdříve kdesi zaregistrovat a přepis si objednat, půjde k jiné bankovní instituci, kde se domluví. Například k Era Poštovní spořitelně, kde poskytují on-line přepis okamžitě a ve všech svých pobočkách.

Pro osoby s postižením sluchu je prvořadé se domluvit a rozumět a rádi z toho důvodu i počkáme pár minut na spuštění „okamžitého“ přepisu bez registrací a objednávání se.

Autor: Ladislav Kratochvíl | pondělí 7.12.2015 10:03 | karma článku: 17.75 | přečteno: 804x

Další články blogera

Ladislav Kratochvíl

Psaní všemi dvaceti

Jelikož nejsem školená písařka, trvá mi napsání jedné stránky A4 docela dlouho. Do klávesnice totiž „klofu“ jedním prstem jedné ruky a zdůvodňuji si to tak, že není důležité, jak rychle člověk píše, ale co napíše.

24.8.2017 v 12:03 | Karma článku: 8.81 | Přečteno: 393 | Diskuse

Ladislav Kratochvíl

Co se děje na střídačce, když se vyhrává

Jaká je na střídačce nálada, když je utkání vyrovnané, je k vidění často. Ale co když to je po první třetině 11:0? Neztratili by hráči chuť do hraní?

19.5.2017 v 22:23 | Karma článku: 8.87 | Přečteno: 454 | Diskuse

Ladislav Kratochvíl

S tučně psaným jako s kořením

Neslyším a komunikuji česky. 9,2 spoust sdělení mám v textové podobě. S možností psát na počítači tučně se však dost rozmohlo nadužívání takovéhoto psaní. Něco „otučnit“ by mělo být pouze zvýraznění významově důležitého.

18.4.2017 v 7:55 | Karma článku: 6.24 | Přečteno: 141 | Diskuse

Ladislav Kratochvíl

Komentář ze světového poháru v programování

"Dobrý den od nás ze studia. Přímý přenos semifinále světového poháru v programování pro vás budou komentovat Vladimír Kafral a se mnou je ve studiu majitel křišťálové klávesnice z roku 2001 Petr Enterovský."

27.3.2017 v 7:50 | Karma článku: 10.70 | Přečteno: 339 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Pavel Liprt

Za práci pro vlast by se platit nemělo

Současné a patrně i budoucí obyvatele Sněmovní ulice spojuje to, že u nich není nouze o „zábavu“. Politici si předávají pomyslný štafetový kolík trapnosti a lidé nevědí, za kterého se mají stydět víc a koho mají volit.

20.10.2017 v 8:51 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

David Jaroš

Jsem homosexual – proto jsem prohrál – určitě!

Včerejším dnem (19.10.2017), pan Matěj Stropnický udělal takzvaný coming out (https://www.novinky.cz/domaci/452407-jsem-gay-sdelil-den-pred-volbami-lidr-zelenych-stropnicky.html ), tj. přiznal se ke své orientaci. Nyní než budu

20.10.2017 v 8:00 | Karma článku: 13.52 | Přečteno: 332 | Diskuse

Petr Široký

My, obyčejní pěšáci (Volební glosa)

Nejsme lidé, jsme jen pěšáci na šachovnici mocných, prodejné volební hlasy, čísla. A poslušní makáči, budoucí gamy a delty v hnusném kastovním světě kalergiánů. Tak jim to trochu nandáme, ne?

20.10.2017 v 7:31 | Karma článku: 4.36 | Přečteno: 115 |

Blanka Fay

Ortel ve Slavíku, Land Rover v garáži a máslo za pět korun..

Myslela jsem si, že to vzdám. Nač se znovu pokoušet o něco, co se nepovedlo. Jenže pak mi to došlo. Nelze se vzdát něčeho, co tolik milujete. Nelze se vzdát naděje.

20.10.2017 v 7:29 | Karma článku: 8.22 | Přečteno: 237 | Diskuse

Jan Hurka

...k národu. II opravené vydání

Milý národe, opět jsou tu volby, ty jsi údajně jiskrou, z které ...požár zaplane a po.... volbách se nic nestane. Je pozoruhodné, jak najednou všichni ví, co občana trápí a jaký nešvar cloumá společností. Určitě nejen já, zírám,

20.10.2017 v 7:15 | Karma článku: 6.25 | Přečteno: 82 |
Počet článků 164 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1220
V roce 2003 jsem ohluchl. Nemám v hlavě ta "slyšítka", hlavně ony šneky (cochlea), takže nemohu být ani uživatelem kochleárního implantátu. Považuji se za srandistu a optimistu. Kromě srandiček jsem také autorem a provozovatelem webu osob se sluchovým postižením http://www.kochlear.cz jenž si vybrala Národní knihovna ČR k archivaci jako kvalitní zdroj, který by měl být uchován do budoucna a stát se součástí českého kulturního dědictví, což je pro mě obrovská pocta a mám z toho větší radost, než kdyby mi poslali milion korun.

stránky osob se sluchovým postižením
stránky osob se sluchovým postižením


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.