Ladislav Kratochvíl

V roce 2003 jsem ohluchl. Nemám v hlavě ta "slyšítka", hlavně ony šneky (cochlea), takže nemohu být ani uživatelem kochleárního implantátu.
Považuji se za srandistu a optimistu. Kromě srandiček jsem také autorem a provozovatelem webu osob se sluchovým postižením
http://www.kochlear.cz
jenž si vybrala Národní knihovna ČR k archivaci jako kvalitní zdroj, který by měl být uchován do budoucna a stát se součástí českého kulturního dědictví, což je pro mě obrovská pocta a mám z toho větší radost, než kdyby mi poslali milion korun.



stránky osob se sluchovým postižením

Ladislav Kratochvíl

Když AI lže, jako politik před volbami

Dezinformace nešíří pouze lidé, ale i umělá inteligence. Nejhorší je, že zcela beztrestně a spousta lidí té "inteligenci" slepě věří. A někdo tomu i vyká. Podle mě to není žádná inteligence, ale jen blbec stroj.

26.4.2023 v 7:49 | Karma: 12,13 | Přečteno: 437x | Diskuse| Společnost

Ladislav Kratochvíl

Dva darebáci Tinnitus a Videos

Tak, jako byli Romulus a Remus vychováni vlčicí, tak tyhle dva, vychovala má hluchota. A podle těch jmen to budou na světě už pěkně dlouho.

9.3.2023 v 7:57 | Karma: 11,10 | Přečteno: 269x | Diskuse| Společnost

Ladislav Kratochvíl

Kandidáti na prezidenta ČR vás nezajímáme?

Sledoval jsem Superdebatu 8. 1. 2023 a zarazila mě jedna věc. Přístupnost pro lidi s postižením sluchu. Avšak pouze pro zhruba 2 procenta. Možná nevíte, že V ČR je asi 535 000 osob s tímto postižením.

12.1.2023 v 7:41 | Karma: 8,42 | Přečteno: 258x | Diskuse| Politika

Ladislav Kratochvíl

Pomoc uprchlíkům (zejména s postižením sluchu) z Ukrajiny ohledně komunikace

Ti, kdo slyší, se domluví "rukama/nohama" a navíc jsme Slované. Pokud však někdo neslyší a komunikuje v národním jazyce, potřebuje sdělení v písemné formě, přičemž Češi nepoužívají azbuku a Ukrajinci latinku.

1.3.2022 v 14:42 | Karma: 6,80 | Přečteno: 128x | Diskuse| Společnost

Ladislav Kratochvíl

Průkaz mimořádných výhod

Nikdy jsem nepochopil onen nelogický název „průkaz mimořádných výhod“, který byl přiznán lidem se zdravotním postižením. O jaké výhody že se jednalo? Podle mně se jedná naopak o průkaz kompenzace mimořádných nevýhod.

26.1.2016 v 9:04 | Karma: 22,78 | Přečteno: 747x | Diskuse| Společnost

Ladislav Kratochvíl

Odesílání formuláře z webu České spořitelny

I když Česká spořitelna bojuje proti podvodným technikám, sama ve webovém formuláři požaduje od svých klientů údaje, které se vyplňují a odesílají třetí straně.

16.12.2015 v 9:42 | Karma: 15,76 | Přečteno: 1158x | Diskuse| Společnost

Ladislav Kratochvíl

Jak Česká spořitelna obnovila bariéru v komunikaci

V dobrém úmyslu se někdy něco nepovede a místo vylepšení služby pro osoby s postižením sluchu, se stane služba pro většinu z nich nepoužitelnou.

7.12.2015 v 10:03 | Karma: 22,21 | Přečteno: 883x | Diskuse| Společnost

Ladislav Kratochvíl

Jak jsem se stal netvalidou

"Ty už seš jasnej," napsal mi Karel, když jsme spolu seděli při zlatavém moku a fandili tenistům. Karel a všichni ostatní mi totiž musí psát, protože jsem v roce  2003 ohluchl a odezírat neumím. Něco samozřejmě ano, ale na rozhovor to zdaleka není.

17.1.2015 v 9:09 | Karma: 12,64 | Přečteno: 589x | Diskuse| Společnost

Ladislav Kratochvíl

Jsem ohluchlý hudebník a hudba mi je lhostejná

Často se mě někdo ptá: "Štve tě, že neslyšíš hudbu?" Je to logické, zejména když jsem byl 20 let hudebník a pak přišel o sluch. Rovněž se v době, kdy vídáme spoustu lidí se sluchátky na uších, vkrádá taková otázka na jazyk jaksi sama.

9.1.2015 v 8:09 | Karma: 20,84 | Přečteno: 913x | Diskuse| Společnost

Ladislav Kratochvíl

Jak (ne)pletou ostatní se slovem neslyšet

Jelikož nikdy a nikde na konferenci/semináři/atd. není čas na "plamenné diskuze", otevírám toto téma takto. Podle mě je strašně zmatečné (ale možná to je záměrně) prezentovat lidi jako neslyšící a Neslyší s tím, že jde o dvě rozdílné skupiny lidí s postižením sluchu. Nikdy a nikdo neumí vyslovit "n" a "N", aby to šlo poznat.

27.11.2014 v 13:05 | Karma: 18,80 | Přečteno: 753x | Diskuse| Společnost

Ladislav Kratochvíl

Třeba to nebyla učitelka, ale jen uklízečka

To mě pěkně vytočilo. Na výstavě "Naše cesta", kde předvádím on-line přepis, se u mě zastavili 3 kluci, tak 12-15 let a zajímali se o přepis. Pustil jsem jim automat a když to zkoušeli všiml jsem se, že má jeden sluchadlo a druhý kochleární implantát.

14.11.2014 v 11:17 | Karma: 12,90 | Přečteno: 912x | Diskuse| Společnost

Ladislav Kratochvíl

Neslyšíme a jdeme vyřizovat na úřad

Skvělý počin udělalo nakladatelství Pařez & Tetřev, když uvolnilo několik rad z připravované knihy "Breviář náhle ohluchlých" a už před vydáním se lze připravit například na návštěvu úřadu.

20.10.2014 v 7:43 | Karma: 17,69 | Přečteno: 512x | Diskuse| Společnost

Ladislav Kratochvíl

Nejlepší kompenzační pomůcka je pro mě internet

Když někdo přijde o sluch ve středním věku a později (senioři prý každý třetí), je veškerá mluvená komunikace v háji, protože nikomu nerozumí a sdělení potřebuje v písemné formě.

10.10.2014 v 9:54 | Karma: 9,42 | Přečteno: 353x | Diskuse| Společnost

Ladislav Kratochvíl

Nejsem žádný postižený

Často někdo mluví, nebo píše o postižených a má na mysli lidi se zdravotním postižením. Postižení mohou být lidé třeba povodní. Ale zdravotním stavem ne.

7.10.2014 v 7:49 | Karma: 11,03 | Přečteno: 503x | Diskuse| Společnost

Ladislav Kratochvíl

Bezbariérovost? Jak pro koho

Často se leckde chlubí, že mají cosi bezbariérového, ale už se nechlubí tím, že to je bezbariérové pouze pro nějakou část osob s postižením.

18.9.2014 v 7:50 | Karma: 9,06 | Přečteno: 572x | Diskuse| Společnost

Ladislav Kratochvíl

Jak se ptát, když člověk neslyší

Představte si, že byste se zeptali neznámého člověka: "Prosím Vás, kde je tady nejbližší bankomat?" A on by odpověděl něco jako: "Po bozíke hig ma graní iiiu." Rozuměli byste, co říká?

15.9.2014 v 10:29 | Karma: 12,63 | Přečteno: 575x | Diskuse| Společnost

Ladislav Kratochvíl

Jak dělají z neslyšících lidí negramoty

Kdysi někdo slyšící vymyslel, jak komunikovat s lidmi se sluchovým postižením. Psal to ze svého pohledu slyšícího člověka a hned v prvním bodě udělal univerzálně z lidí, kteří neslyší analfabety.

8.9.2014 v 7:14 | Karma: 14,81 | Přečteno: 930x | Diskuse| Společnost

Ladislav Kratochvíl

Titulky s úpravou pro neslyšící diváky jinde, než v televizi

Když jeden neslyší, nemůže chodit do kina, protože v kinech nejsou titulky s úpravou pro diváky s postižením sluchu. Občas se sice někdo o něco pokouší, ale to bývá převážně paskvil, kdy udělá z těch, kdo neslyší nechápavé debily a z filmu slovník synonym, nebo slovník naučný, ačkoli si dá s titulkováním strašně práce.

5.9.2014 v 8:32 | Karma: 13,98 | Přečteno: 811x | Diskuse| Kultura

Ladislav Kratochvíl

2 programy v TV jako v roce 1989

Tenkrát jsme ani neměli televizi. Stejně tam většinou dávali nekoukatelné pořady. Večer jsme si pustili nějakou hudbu, ženuška pletla, já si četl a bylo nám krásně. Nebyli jsme z toho naštvaní, jako v sobotu 12. 7. 2014, ač už televizi máme a na ní snad 20 kanálů. Sledovat jsme však mohli pouze 2, protože neslyším.

16.7.2014 v 7:55 | Karma: 16,82 | Přečteno: 1449x | Diskuse| Společnost

Ladislav Kratochvíl

Tak nám zavolej

Za nějakých 11 let, co neslyším jsem se mnohokrát setkal s tím, že se dá kamsi zavolat a nebyl uveden písemný kontakt. Obzvláště komické to je u mého mobilního operátora, jenž má deset let v záznamech, že neslyším, mám to i uvedené v jeho internetové samoobsluze a píší to u každé komunikace.

23.6.2014 v 11:21 | Karma: 18,85 | Přečteno: 1433x | Diskuse| Média

Ladislav Kratochvíl

Fotbaloví lékaři tají své léčebné metody

Já to chápu. Nechtějí vypustit své know-how, jelikož by přišli brzy o práci, protože sprejem postříkat zranění umí kde kdo. Know-how však není v postříkání, ale v obsahu spreje. Představte si že by přijela záchranka k nehodě lékař postříkal zraněné a ti by se okamžitě uzdravili.

20.6.2014 v 5:53 | Karma: 18,67 | Přečteno: 884x | Diskuse| Sport

Ladislav Kratochvíl

Kývne, že rozumí, ale co bylo řečeno, neví

Když z jakéhokoli důvodu neví slyšící, co se říká, udělá: "Cože? Nerozumím" a nevznikne situace, kdy se neví, co bylo řečeno. Jinak tomu však je u osob se sluchovým postižením. Ty totiž mnohdy vždy něco rozumí.

7.4.2014 v 2:56 | Karma: 9,80 | Přečteno: 626x | Diskuse| Společnost

Ladislav Kratochvíl

Podle ČT jsou slyšící lidé druhé kategorie

Na jednu stranu jsem rád, že mě ČT nepovažuje za blba, ale zároveň mi vadí, že za člověka druhé kategorie považuje mou manželku a dalších 9 500 000 lidí v České republice, kteří slyší.

9.2.2014 v 23:12 | Karma: 19,21 | Přečteno: 1192x | Diskuse| Média

Ladislav Kratochvíl

Titulkování XXII. Zimních olympijských her v Soči

Velký počin veřejnoprávní televize. Poprvé v historii ČR budou titulkovány přenosy z olympiády. Na nedávné konferenci ke skrytým titulkům se někdo zmínil, že hodně osob s postižením sluchu ani neví, že pořady v televizi bývají opatřeny skrytými titulky (teletext 888). A že budou titulkovány i sportovní přenosy z olympiády často netuší ani znalí.

5.2.2014 v 23:29 | Karma: 9,46 | Přečteno: 370x | Diskuse| Média

Ladislav Kratochvíl

Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR jedná nefér

V České republice přibližně 500 000 osob se sluchovým postižením z toho tvoří převážnou část (zhruba 95 %) ti, jenž o sluch přicházejí věkem, nebo ohluchnou po osvojení si řeči a komunikují v českém jazyce. Tyto osoby často potřebují zprostředkovat mluvenou řeč v písemné podobě.

3.12.2013 v 21:17 | Karma: 17,34 | Přečteno: 879x | Diskuse| Společnost