Skvělá kompenzační pomůcka eScribe

16. 07. 2012 12:00:49
Pro osoby s postižením sluchu, které komunikují česky, je největší bariérou právě ona komunikace. Odezírání je z velké částí hádání. Odezírající se navíc musí plně soustředit na odezření slov a nemůže se soustředit na obsah. Tuto bariéru hodně odbourá přepis v reálném čase.
eScribe
Slova jsou přenášena ze vstupního zařízení přes internet do sluchátek přepisovatele, jenž přepisuje, co slyší. Přepisovatel může být třeba na druhém konci planety, nebo doma v Horní Lhotě.

Ve chvíli, kdy jsem se dozvěděl o vstřícném přístupu Poštovní spořitelny k osobám se sluchovým postižením, neváhal jsem ani chvilku a rozhodl se "zažít prima komunikaci v bance". Neodradilo mě ani to, že budu cestovat dvě hodiny tam a dvě zpět. Ono se to nezdá, ale s čekáním na spoje to byl výlet na celý den. Zážitek však pro mě měl podobnou hodnotu, jako třeba výstava korunovačních klenotů. Možná i proto, že měli zcela profesionální přístup klientský pracovník Poštovní spořitelny pan Ondřej Kruntorád a přepisovatelka paní Simona Sedmihorská.

Když jsem oznámil, ze neslyším a potřebuji přepis, spojil se klientský pracovník s přepisovatelkou a natočil na mě monitor.

Od toho okamžiku jsem věděl vše, co řekl. Paní přepisovatelka mi pak psala, že mluvil perfektně, srozumitelně a pomalu, takže s přepisováním nebyl sebemenší problém.

Osobně (narozdíl od mnoha jiných osob s postižením sluchu) jsem se na úřadech/u lékaře/v bance/etc. nesetkal s neochotou psát. Avšak velmi často (a to kdekoli) s tím, že místo sdělení o dvaceti slovech jsou mi napsána slova čtyři, protože je sdělení napsáno stručně, několika slovy. A člověk si to, že mu všichni sice píší, ale právě jen ty holé věty uvědomí, až když zažije psaní doslovné třeba při eScribe.

Bývá to třeba tak, že slyšící mluvčí zapomene, že neslyším a musí se mi psát. Řekne sdělení o dvaceti slovech, načež když si to uvědomí, napíše "totéž" pěti slovy. A i když se nezapomene, bývá téměř vše v holých větách. Při rozhovoru "u piva" to až tak nevadí. Ale při něčem, kde záleží na každém slově (úřady/notáři/lékaři/banky/smlouvy/atd.) ano.

Byl jsem nadšen. Komunikace s přepisem je od té běžné papírkové lepší v tom, že se mi dostalo přesných informací, kvůli kterým jsem přišel a měl tak komplexní přehled o nabízených službách, aniž bych musel zdlouhavě a obtížně shánět další informace jinde. Rovněž bylo celé jednání mnohem kratší, než kdyby mi psal úředník a ne profesionální přepisovatel. A tak, jako jsem se mohl soustředit já na obsah sdělovaného, mohl se na to soustředit i úředník, místo aby se soustředil na psaní.

Je skvělé, když vím, co se říká a jsem rád, že žiji v době, kdy něco takového technika umožňuje. Jen mě docela mrzí, že Ministerstvo práce a sociálních věcí přepis zcela ignoruje a již druhým rokem na něj neposkytlo žádné prostředky.

v-bance-300.jpg, 51kB

přepis na monitoru
v Poštovní spořitelně
u-prepisovatelky-300.jpg, 77kB

eScribe u přepisovatelky





Autor: Ladislav Kratochvíl | pondělí 16.7.2012 12:00 | karma článku: 13.37 | přečteno: 1388x

Další články blogera

Ladislav Kratochvíl

Pozor na vedlejší účinky léků

Je až neuvěřitelné, jaké mohou mít léky vedlejší účinky. Přesvědčil jsem se o tom na vlastní kůži. Divím se, že to nebylo uvedeno v obalovém letáku.

27.2.2024 v 7:47 | Karma článku: 15.25 | Přečteno: 661 | Diskuse

Ladislav Kratochvíl

Jak držet dietu

O dietách už toho bylo napsáno tolik, že by člověk přišel o všechnu svoji hmotnost, než by to všechno přečetl, kdyby celou tu dobu nepozřel ani sousto. A jsme u toho. Neznám nikoho, kdo by vydržel tak dlouho číst.

16.2.2024 v 7:41 | Karma článku: 9.52 | Přečteno: 269 | Diskuse

Ladislav Kratochvíl

„Zakódovaná“ řeč není nic nového

Určitě znáte onen všelijak pozměněný způsob řeči, který často používají politici, mafiáni, policisté ve filmech a další, aby nebyly odhaleny jejich úmysly.

9.11.2023 v 7:52 | Karma článku: 11.73 | Přečteno: 210 | Diskuse

Ladislav Kratochvíl

Nová zcela česká zábavná televizní soutěž „Když hvězdy pracují “

K divácky úspěšné soutěži StarDance chystá televize nový soutěžní pořád. I když je vše v tajnosti, „prosákly“ některé informace, které včera zveřejnil internetový server star-in-action.kec

17.10.2023 v 7:56 | Karma článku: 12.95 | Přečteno: 579 | Diskuse

Další články z rubriky Věda

Dana Tenzler

Barvy v kuchyni (3) - přírodní červená

Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními nebo umělými barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? (délka blogu 3 min.)

28.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 13.12 | Přečteno: 121 | Diskuse

Zdenek Slanina

Problém co začal už Arrhenius: Kysličník uhličitý a doba ledová - a teď i sopečné aktivity

Už S. Arrhenius řešil vztah obsahu CO2 v atmosféře i k době ledové. Tehdy hlavně ukázal, že jeho navyšování v atmosféře povede k nárůstu její teploty. Nyní výzkumy z univerzity v Sydney ukazují na roli sopek v nástupu ochlazování.

26.3.2024 v 5:22 | Karma článku: 24.18 | Přečteno: 514 |

Martin Tuma

Berte Viagru, dokud si na to vzpomenete

Rozsáhlá studie odhalila významné snížení výskytu Alzheimerovi nemoci u pravidelkných uživatelů Viagry

25.3.2024 v 14:17 | Karma článku: 13.60 | Přečteno: 303 | Diskuse

Dana Tenzler

Barvy v kuchyni (2) - průmyslová žlutá

Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními nebo umělými barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? (délka blogu 3 min.)

25.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 14.44 | Přečteno: 189 | Diskuse

Dana Tenzler

Barvy v kuchyni (1) - přírodní žlutá

Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? První díl seriálu o barvách.

21.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 18.10 | Přečteno: 293 | Diskuse
Počet článků 187 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1191
V roce 2003 jsem ohluchl. Nemám v hlavě ta "slyšítka", hlavně ony šneky (cochlea), takže nemohu být ani uživatelem kochleárního implantátu. Považuji se za srandistu a optimistu. Kromě srandiček jsem také autorem a provozovatelem webu osob se sluchovým postižením http://www.kochlear.cz jenž si vybrala Národní knihovna ČR k archivaci jako kvalitní zdroj, který by měl být uchován do budoucna a stát se součástí českého kulturního dědictví, což je pro mě obrovská pocta a mám z toho větší radost, než kdyby mi poslali milion korun.

stránky osob se sluchovým postižením
stránky osob se sluchovým postižením

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...