Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Třeba to nebyla učitelka, ale jen uklízečka

To mě pěkně vytočilo. Na výstavě "Naše cesta", kde předvádím on-line přepis, se u mě zastavili 3 kluci, tak 12-15 let a zajímali se o přepis. Pustil jsem jim automat a když to zkoušeli všiml jsem se, že má jeden sluchadlo a druhý kochleární implantát.

Řekl jsem jim, že spustím živého přepisovatele, abych jim to pořádně předvedl. 

Mezitím, co jsem to spouštěl, přišla jejich učitelka, odtáhla je metr za má záda k hloučku dalších asi 15 dětí se sluchadly atd. a otočila je ke mě zády. Když začala paní přepisovatelka Simona Sedmihorská přepisovat, řekl jsem jí, aby psala i mě, že tu jsou děti s postižením sluchu a krátce vysvětlil eScribeDroid. Ti kluci se ke mě otáčeli, já jim ukazoval displej a když to učitelka zaregistrovala, zase je otočila ke mě zády. Oni se po chvilce zase otočili i s dalšími ze skupiny, načež učitelka odvedla celou skupinu. Když se mi jí povedlo přivolat a sdělit ji, že dětem ukazuji kompenzační pomůcku pro lidi co neslyší, čili vhodnou zrovna pro tyto děti, řekla mi, že nemají čas a odešla. 

Jo a to nejdůležitější. Neměli čas takový, že jsem je viděl pohybovat se po výstavě ještě asi 40 minut (do zavíračky).

Možná to byla pedagožka, co se setkala s tímto způsobem komunikace poprvé a nechtěla se před dětmi ztrapnit. Co by tak potom odpovídala dětem na jejich všetečné dotazy?

Mohla by však při pozdějších dotazech říct něco jako: "Je to novinka, kterou neznám, měli jste se poptat pána na výstavě. Vím jen web www.transkript.cz."

Jen.doufám, že nebojkotovala čestinu, jak mě v první chvíli napadlo, ale jen prostě eScribeDroid nezná. O důvod vic, chodit to predvádět na školy. Na každé škole by pak také měli mit tablet s on-line přepisem. Ne na výuku, ale třeba při jednáni s žákem ve sborovně etc., kdy záleží na každém slově, případně s neslyšícími rodiči, jenž komunimuji česky

.

 

eScribeDroid

Kompenzační pomůcka pro osoby s postižením sluchu – převod řeči do písemné formy on-line.

Vhodné řešení hlavně v bankách, na úřadech, u lékaře, atd. S živým přepisovatelem je použít profesionální on-line přepis. Ten poskytuje sociální firma Transkript online (www.transkript.cz). Přepisování on-line jsou dva základní způsoby.

Přepis živým prepisovatelem/kou
Lze diktovat do vstupního zařízení, nebo do telefonu.

Řeč jde do sluchátek přepisovatele/ky (a je jedno, na kterém místě planety je), jenž přepíše vše doslova a když náhodou nerozumí, zeptá se. Živý přepisovatel/ka se rovněž z kontextu domyslí, což automat ne. Automat klidně napíše: "Jenny jsme na Výtoň nakřivo hrát", kdežto živý přepisovatel se to domyslí z toho, o čem je řeč a napíše správně: "Jeli jsme na výlet na Křivoklát."

Přepis automatem
Princip je stejný, jako s živým přepisovatelem, jen není na druhém konci člověk, ale počítač. Diktovat lze pouze do mikrofonu vstupního zařízení, řeč jde přes internet na server, kde je zpracována počítačem. Ten ji pošle zpět v textové podobě, jenž se zobrazí na displeji.

Při zpracování mluvy počítačem se dosahuje nejlepších výsledků, když se mluví v celých větách, jelikož počítač vyhodnocuje i okolní slova a když se slova oddělují. Místo: "Dobrýdenjaksemáte," je lepší zřetelně vyslovit: "Dobrý...den...jak...se...máte?"

Rovněž velmi záleží na kvalitě a rychlosti internetu, hluku v okolí, kvalitě mikrofonu a výkonu vstupního zařízení.

 

 

Autor: Ladislav Kratochvíl | pátek 14.11.2014 11:17 | karma článku: 12,90 | přečteno: 912x
  • Další články autora

Ladislav Kratochvíl

Pozor na vedlejší účinky léků

Je až neuvěřitelné, jaké mohou mít léky vedlejší účinky. Přesvědčil jsem se o tom na vlastní kůži. Divím se, že to nebylo uvedeno v obalovém letáku.

27.2.2024 v 7:47 | Karma: 15,26 | Přečteno: 667x | Diskuse| Ostatní

Ladislav Kratochvíl

Jak držet dietu

O dietách už toho bylo napsáno tolik, že by člověk přišel o všechnu svoji hmotnost, než by to všechno přečetl, kdyby celou tu dobu nepozřel ani sousto. A jsme u toho. Neznám nikoho, kdo by vydržel tak dlouho číst.

16.2.2024 v 7:41 | Karma: 9,90 | Přečteno: 284x | Diskuse| Společnost

Ladislav Kratochvíl

„Zakódovaná“ řeč není nic nového

Určitě znáte onen všelijak pozměněný způsob řeči, který často používají politici, mafiáni, policisté ve filmech a další, aby nebyly odhaleny jejich úmysly.

9.11.2023 v 7:52 | Karma: 12,18 | Přečteno: 226x | Diskuse| Společnost

Ladislav Kratochvíl

Nová zcela česká zábavná televizní soutěž „Když hvězdy pracují “

K divácky úspěšné soutěži StarDance chystá televize nový soutěžní pořád. I když je vše v tajnosti, „prosákly“ některé informace, které včera zveřejnil internetový server star-in-action.kec

17.10.2023 v 7:56 | Karma: 13,61 | Přečteno: 644x | Diskuse| Média

Ladislav Kratochvíl

Nedostatečná udržitelnost pivoverzity v České republice má negativní dopad

Neustále se děsně odborně mluví a píše o udržitelnosti bioverzity. A co když se „bio“ nahradí „pivem“?

14.7.2023 v 7:53 | Karma: 10,81 | Přečteno: 296x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 187
  • Celková karma 12,58
  • Průměrná čtenost 1301x
V roce 2003 jsem ohluchl. Nemám v hlavě ta "slyšítka", hlavně ony šneky (cochlea), takže nemohu být ani uživatelem kochleárního implantátu.
Považuji se za srandistu a optimistu. Kromě srandiček jsem také autorem a provozovatelem webu osob se sluchovým postižením
http://www.kochlear.cz
jenž si vybrala Národní knihovna ČR k archivaci jako kvalitní zdroj, který by měl být uchován do budoucna a stát se součástí českého kulturního dědictví, což je pro mě obrovská pocta a mám z toho větší radost, než kdyby mi poslali milion korun.



stránky osob se sluchovým postižením